Søvnutredning

Sover du dårlig og du mistenker at du har søvnapne? Klager partneren over at du snorker eller slutter å puste når du sover? Er du sliten og trøtt på dagtid? Sovner du lett bak skjerm eller foran TV? Da kan det hende du lider av søvnapne syndrom.

Søvnapne også kjent som OSAS er en tilstand som påvirker luftveiene dine, hvor disse blir delvis eller helt blokkert under søvn, noe som fører til at hjernen din ikke får nok oksygen og du slutter å puste. Dette fører til at hjernen din aldri blir helt uthvilt. Ubehandlet gir denne tilstanden økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Søvnutredning-Søvnregistrering

Symptomer på søvnapne er ofte høylytt snorking, pustestopp om natten,  dagtretthet, hyppige oppvåkninger om natten, konsentrasjonsvansker, redusert sexlyst, dagtretthet, overspising, irritabilitet og oppvåkninger med kvelningsfornemmelse.

Utredningen av søvnapne gjøres av en øre-nese-hals spesialist med spiss kompetanse innen søvnsykdommer. Du vil først gjennomgå en full øre-nese-hals undersøkelse. Deretter vil du få utlevert målingsutstyr som du sover med en natt hjemme og leverer det tilbake dagen etter. Dette blir så tolket av vår øre-nese-nese hals spesialist og du vil få en endelig konklusjon. Ved påvist søvnapne syndrom eller OSAS, vil man basert på funn og undersøkelser anbefale riktig behandling. Behandlingen kan bestå av livsstilsendringer, CPAP-behandling eller kirurgi.

Merk at en fullverdig søvnutredning innebærer søvnregistrering + fysisk øre-nese-hals undersøkelse for å utelukke anatomiske avvik som kan gi innsnevring av luftveiene dine. De finnes flere aktører på markedet som sender deg utstyret per post og du får en tolkning over nett. Dette anser ikke fagmiljøet som en fullverdig utredning.

*Kampanjepris t.o.m 15.04.24

Søvnutredning-Søvnregistrering